Binnen de sto-regio West Brabant-Midden kijken we als onderwijsontwikkelaars en docenten graag naar regionale bedrijfsaansluitingen bij de lesprogramma’s. Bij BWI kijk je dan naar lokale timmerbedrijven, bij PIE lopen leerlingen stage bij de plaatselijke loodgieter, enzovoorts. Maar hoe vind je de aansluiting bij een vak als Digispel waar programmeren geen makkelijke aansluiting vindt bij regionale bedrijven? Dan steek je de koppen bij elkaar als werkgroep en kom je tot de conclusie; leerlingen gebruiken elke dag het programma Magister en hebben daar vast wel een mening over! Want hoe werkt het? Hoe zit het in elkaar? Hoe wordt het geprogrammeerd? Kan ik voorkomen dat onvoldoendes meteen bij mijn ouders terechtkomen? En nee, Magister zelf is inderdaad niet lokaal gevestigd in onze regio, maar voor een digitaal vormgegeven vak als Digispel is het uitermate passend om de pilotversie via teams te laten verlopen!
Snel werd na de brainstormsessie contact gezocht met Magister. Na een paar verkennende gesprekken ging het balletje snel rollen; het team van Joost van Velzen en Jeremy Talen van Magister stond enthousiast open voor een masterclass. De datum werd geprikt, voorbereidingen werden getroffen en op 26 januari was daar het moment; 20 leerlingen kregen een masterclass in de workflow van het bedrijf achter Magister. Wat hoe wordt deze softwareontwikkeld? Welke mensen werken allemaal binnen een software development team? Leerlingen kregen uitgelegd hoe men binnen Magister softwarematig problemen bloot legt en er oplossingen voor ontwikkelt. Na een korte introductie was het aan de leerlingen zelf; wat waren hun wensen/behoeften t.o.v. Magister en wat wilden ze terugzien als zij iets nieuws mochten ontwikkelen? Er kwamen al snel nieuwe toepassingen op tafel; ideeën als een functionaliteit om te zien bij wie je in de klas zit (superhandig als je weet met wie je samen de bus kan pakken),maar ook functies die graag ook werkbaar zouden moeten zijn op de telefoon en niet alleen op de laptop. Een aantal van de leerlingen was erg enthousiast overeen tool die ervoor zorgt dat onvoldoendes niet bij de ouders binnen komen als pushmelding. Of dit ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden, is natuurlijk de vraag 😉.
Na het brainstormen over nieuwe toepassingen binnen Magister, was het nu tijd om de ideeën aan elkaar te presenteren. De zogeheten domein-experts (de aanvoerders van ieder groepje leerlingen) presenteerden hun idee en moesten het zo vormgeven, dat het voor de andere domein-experts duidelijk was wat het idee was. Precies op de manier zoals binnen Magister ook gewerkt wordt met innovatieve toepassingen.
Eindresultaat? Vijf nieuwe toepassingen binnen Magister (prototypes weliswaar), 20 enthousiaste leerlingen en een unieke en creatieve samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven!
Betrokken personen;
Docent en ontwikkelaar Digispel; Pieter Batenburg
Product owners Magister; Joost van Velzen
UX Designer Magister; Jeremy Talen
Onderwijsontwikkelaar vanuit STO; Tom van der Avoort
Voor meerinformatie; tpjm.vanderavoort@davincicollege.nl