Op 13 Maart staan op het techniekplein de tafels als lopende band klaar om de basisschool leerlingen te ontvangen. Eerst krijgen de kader-leerlingen mobiliteit en transport toelichting van Ad Toebak van VVN afdeling Etten-Leur. Aan de hand van het controle kaartje neemt Ad de leerlingen mee door de controle. Zit het stuur vast? Wanneer is de verlichting wel verplichten wanneer niet? Hoe zit het met de zijreflectoren? Is het een ring in de band of reflectoren tussen de spaken?
Na de voorlichting over de controle neemt docent Erwin Heuvelmans de taken door met de leerlingen. Wie ontvangt de leerlingen, deelt de kaartjes uit en waar wordt de controle uitgevoerd?
Om kwart over negen is het zover, de eerste klas is gearriveerd, buiten worden ze opvangen door een M&T leerling en naar binnen begeleid. Als eerste krijgen ze het controle kaartje waar de controle op wordt uitgevoerd om vervolgens door verwezen te worden naar één van de vijf controle tafels. Daar wordt de naam genoteerd en de controle uitgevoerd.
Als de controle klaar is wordt de basisschool leerling opgevangen door de juf aan het einde van de gang. En komt de controle tafel vrij voor de volgende klant. De controle kaartjes worden door een Ad gecontroleerd zodat er geen foutjes gemaakt worden. Als alle fietsen van de klas gecontroleerd zijn gaat de klas onder begeleiding van één van de M&T leerlingen naar buiten.
Zo is de lopende band opgestart en komt de volgende klas alweer aangefietst voor de controle. Er worden uiteindelijk 420 fietsen gecontroleerd. Als een geoliede machine worden de controles uitgevoerd. Ook worden er kleine reparaties uitgevoerd, zadels worden vastgezet en waar nodig worden banden opgepompt. Om half twee zijn alle fietsen gecontroleerd en kan er worden opgeruimd. Op naar volgend jaar voor de volgende fietscontrole.
Heb jij als docent ook interesse om een fietscontrole uit tevoeren met je leerlingen neem contact op met je lokale VVN afdeling om tekijken naar de mogelijkheden. Achter de link vind je de beschreven projectopzet en planningen.