De transitie-fase naar borging van activiteiten op scholen vordert. Samenwerkingen zijn opgestart, activiteiten zijn ontwikkeld, pilots zijn gedraaid en scholen moeten dit nu gaan overnemen, oppakken en toe-eigenen. Het is goed en prettig om te zien dat de aansluiting zo sterk is.
“Naast een hele hoop enthousiasme zie ik ook echt de samenwerking tussen de werkgroepen, de scholen en bedrijven. Samen staan we echt sterk. En dat blijkt!”
Werkgroep 1a: Loopbaanleren, de basis
Er is een activiteitenkalender om leerlingen kennis te laten maken met verschillende opleidingen en beroepen. Er zijn dit schooljaar bijvoorbeeld 6 beroepskeuze-events. Tijdens ieder evenement wordt er gekeken naar de doelgroep en daar zoeken we bijpassende bedrijven bij. Deze bedrijven bieden een klein kijkje in de keuken.
Er is onderzoek gedaan naar lob-trajecten en het stage-beleid per school. Een van de resultaten is de vraag naar specifiekere begeleiding rondom activiteiten. Activiteiten krijgen een voorprogramma en een reflectie na afloop. Zo borgen we dat georganiseerde activiteiten daadwerkelijk een toevoeging zijn op het lob-traject van een leerling.
Werkgroep 1b: Technisch curriculum po-vmbo
We zijn trots op de brede samenwerking po-vo. Er vinden tientallen workshops, scholen-, en bedrijfsbezoeken plaats. Docentenstages, het onderling uitwisselen van leermiddelen en het uitwisselen van kennis, denk bijvoorbeeld aan het gecombineerde po-vo team tijdens de First LEGO League.
Werkgroep 1c: Doorlopende leerlijnen
De rapportages op doorlopende leerlijnen worden nu vertaald naar concrete onderwijsprojecten. Hiervoor creëren we samenwerkingen met bijvoorbeeld de mbo-opleiding procestechniek, het Techlab en DSV. Er zijn zoveel ideeën en wensen binnen de groep dat focus en structuur lastig blijkt, maar zeker gevraagd wordt. Door het regelmatige contact met mbo-opleidingen en het bedrijfsleven, ontwikkelen we een goed beeld hoe vo-leerlingen voorbereid moeten worden. Er is veel vraag naar basis skills en daar (her)schrijven we onderwijsactiviteiten op. In samenwerking met de data-analisten van Curio wordt een doorstroom-dashboard ontwikkeld, zodat we kunnen monitoren of de focus-projecten op vo-scholen vruchten afwerpen.
Werkgroep 2: Het onderwijsaanbod po vmbo-mbo scholen sluit aan bij de behoefte van de regio, gericht op de topsectoren.
In de georganiseerde projecten staan de leerlingen en de koppeling met het bedrijfsleven centraal. We hebben het keuzevak duurzame energie ontwikkeld. Docenten worden nu (bij-)geschoold, zodat het keuzevak volgend jaar gekozen kan worden door leerlingen. De simulatie-woning is aangeschaft zodat leerlingen wijzer kunnen worden in domotica. Het keuzevak composieten wordt nu geschreven, ontwikkeld en getoetst, voordat docenten gekoppeld worden. Het logistieke project ism DSV is nu als pilot afgerond. Opgesplitst in drie trajecten oriënteren, ontwikkelen en bouwen, en presenteren en reflecteren leerlingen de opdrachten. Techniek, zorg en welzijn en economie-leerlingen zijn betrokken geweest in dit project. Door de disciplines te combineren kunnen we leerlingen breed laten oriënteren in elkaars werkgebieden. Zo wordt een technische opdracht ineens gecombineerd met een veilige sfeer in het magazijn, en de economische haalbaarheid van een bedacht product.
Werkgroep 3: Er is een structurele, duurzame samenwerking tussen onderwijs en bedrijven vorm gegeven.
Steeds meer bedrijven benaderen ons proactief om een samenwerking te starten. Bedrijven zien de toegevoegde waarde van STO Brabantse Wal. Deze bedrijven zien het belang in goede voorlichting, omdat zij zelf ook vaak te maken hebben met personeelstekorten. We zoeken gezamenlijk naar een gulden tussenweg, zodat leerlingen geënthousiasmeerd worden voor het vak, maar het geen grote belasting is voor het bedrijf. Denk aan het geven van gastlessen of bedrijfsbezoeken. BCF-overleg: ieder bedrijf/school heeft een Bedrijf Contact Functionaris. Een persoon die het contact legt met bedrijven. Door deze regelmatig met elkaar in contact te brengen, kunnen zij ervaringen en contactgegevens van relaties uitwisselen.
Werkgroep 4: Voorwaarden voor eigentijds en contextrijk techniek onderwijs zijn gecreëerd.
We onderzoeken veel, wat we aanbieden bij de verschillende werkgroepen. Bijvoorbeeld hoe kunnen we in alles wat we ontwikkelen, een lob-component koppelen? We ontwikkelen een opleidingsplan voor de samenwerking tussen de STO regio’s en de reeds bestaande initiatieven rondom hybride docentschap. Denk hierbij aan de RAP/HTO/Fontys/Curio trajecten. Werkgroep 2 en 4 werken samen in docentstages bij mbo-opleidingen en bedrijven. Dit bevordert de kennis van de docenten.
Expertisecentra topsectoren.
Wat verwachten we van een expertisecentrum? We hebben verschillende (0-)metingen gedaan. Wat willen/kunnen scholen en bedrijven aan informatie brengen en komen halen? Docentstages, leerling stages, inspirerende leeromgevingen en ouder betrokkenheid zijn veelgenoemde resultaten. De Expertisecentra zijn een ambitie voor onze hele regio en we willen onze leerlingen in onze regio vasthouden. De kansrijke beroepen en sectoren als rode draad voor deze expertisecentra en de toekomst van STO ‘25-‘29.