Maandagmiddag 8 februari sprak Marjolein van Techniektalenten met Barry Janssen. Barry is betrokken bij STO, omdat hij docent Mobiliteit & Transport is op het Munnikenheide College in Etten-Leur. Nederland lag die dag onder een flinke laag sneeuw. Dus elkaar op het Munnikenheide College treffen, zat er helaas niet in. Techniektalenten sprak online met Barry, omdat hij een hybride docent is en ons mee wil nemen in de weg daar naartoe.
Toen Barry in het verleden zelf, na de mavo, de tweejarige opleiding Autotechniek niveau 2 ging doen, was het niet zijn plan om nog verder te studeren. Hij was niet de jongen van de boeken en wilde vooral aan het werk. Zijn hobby was dan ook “Lekker aan brommertjes sleutelen”. Na twee jaar werken, kwam hij erachter, dat een opleiding toch wel heel waardevol is. Het lukte hem niet om verder te komen in het bedrijfsleven zonder de papieren. Daarom heeft hij niveau 3 ‘Eerste monteur/APK-keurmeester’ gedaan, gevolgd door niveau 4 Auto Elektricien.
Aan het einde van de niveau 4-opleiding sprak Barry zijn toenmalig docent met de vraag of hij nog de opleiding ‘Technisch Kader functionaris, niveau 4’ erbij kon doen. Die docent zei toen meteen: “Jij kunt beter de lerarenopleiding gaan doen.” Barry zijn eerste reactie was hem uitlachen, maar vervolgens is hij er toch mee aan de slag gegaan. Dus: “Zo gezegd, zo gedaan!”
De HBO-opleiding was in drie stukken gesplitst: een voorbereidend leerjaar om naar het HBO te kunnen, 2 jaar technisch trainer (instructeur) en daarna nog twee jaar lerarenopleiding. Via een stage als docent op het MBO kreeg hij de vraag om daar te blijven werken. “Ondertussen vanuit het garagebedrijf motorfietstechnicus geworden en twee jaar bij Harley Davidson in dienst geweest. Daarna doorgestroomd naar een raceteam. Vanuit die rol was onderwijs een ideale baan voor daarnaast.”
Eerst ging hij als ZZP’er voor de avondlessen en als invaldocent bij het ROC werken. De gewerkte uren in de autosportweekenden konden door de week makkelijk gecompenseerd worden. Dit ging zo door, tot de crisis in 2010 begon. Financieel ging het niet zo goed in de autowereld. “Autosport, dat ik ernaast deed, werd een stuk minder. Wat er in de crisis bij mensen als eerst uitgaat, zijn de raceauto’s en de speedboot.” Op dat moment kon hij gelukkig fulltime in het onderwijs gaan werken en werd autosport hobby en onderwijs zijn job. “Later heb ik ook nog een master ‘Special Educational Needs’ gehaald, omdat leerlingbegeleiding steeds belangrijker werd, naast het technische aspect. Dat lag mij wel. Als een leerling door het lint ging of in tranen was, dan konden ze bij mij terecht.” Uiteindelijk heeft hij toen de keuze gemaakt om in het vmbo verder te gaan, omdat daar meer naar begeleiding gekeken wordt. Binnen no time kwam er vanuit Curio in Breda de vraag of hij op maandagavond weer les kon geven. Dus dat werk combineert hij nu.
In de weekenden en op woensdagavond is hij veel met techniek bezig in de werkplaats van het rally- team. “Je moet het oefenen en bijhouden.” Dat doet hij nu hobbymatig op een rally of racecircuit. Wel op een hele unieke manier, waarbij hij vaak naar het buitenland gaat, zoals naar: Tunesië, Dubai en Barcelona. “Het is dus niet helemaal hybride meer. Ik ben in loondienst op het Munnikenheide College en de rest doe ik er bij.”
Volgens Barry zijn hybride docenten voor het onderwijs een ideale combinatie. “Een specialist uit de garage kent de apparatuur van nu. Het onderwijs loopt toch wel minimaal 5 jaar achter. Hybride docenten moeten in mijn optiek niet belast worden met klassenmanagement en begeleiding. We moeten zorgen, dat ze de ervaringen uit de praktijk van het vak, dat ze met passie uitvoeren kunnen laten zien. Een echte professional is trots op zijn vak en zal in de immer veranderende techniek proberen mee te komen. Zeker docenten krijgen veel kansen om hierin bij te blijven, zoals docentenstages en bedrijfsbezoeken. Ook contacten rechtstreeks uit het bedrijfsleven door middel van hybride docenten kunnen hierin een extra steentje bijdragen.”
Bedrijven moeten worden geholpen met de langetermijnvisie. “Veel bedrijven zeggen: “Er is geen werk, er is minder werk, stageplek is moeilijk, we kunnen geen mensen aannemen. Maar je ziet, net als bij een eerdere crisis, als je mensen gaat omscholen”, dat ze niet meer terugkomen. Na de crisis waren er opeens geen bouwvakkers meer. Daarna is er een groot tekort. Dus dat is ook weer de andere kant van het verhaal. Bedrijven, die echt in de toekomst kijken, weten dat het ook een nieuwe generatie aanwas oplevert, waar je veel profijt van gaat hebben. VMBO en MBO geven de kans om zelf op te leiden en te sturen, zodat we straks voldoende techneuten hebben voor de mooie functies, die er zijn in de techniek.”