Na aankomst kregen zij een werkboekje met technische vragen over verschillende attracties. Zoals bijvoorbeeld; “een auto weegt ongeveer 1.000 kilo, hoeveel auto’s denk je dat er nodig zijn om de Pagode op te heffen?”. Of “Kijk goed naar de bewegingen van de Trollenkoning? Wat valt je op? En hoe zorgt de Efteling ervoor dat deze pop zo beweegt?”. Na eerst een exclusief ritje in de Villa Volta, want sssttt …de Efteling was officieel nog niet open, gingen de leerlingen enthousiast aan de slag.
’s Middags werden de leerlingen ontvangen in de Troonzaal voor een presentatie, over een stukje geschiedenis, en welke verschillende beroepssectoren en werkzaamheden er allemaal in de Efteling zijn. Waarna de leerlingen uitgenodigd werden om in het Gildehuys een kijkje te mogen nemen, en zelfs een kleine workshop decoreren kregen. Het Gildehuys is één van de geheime werkplaatsen van de Efteling, waar onderhoud plaatsvindt. Alle aspecten van techniek komen daar samen, van elektrotechniek tot timmerwerk, maar ook decoratie en vormgeving.
Vervolgens kregen ze een rondleiding door het park, waar zij écht een kijkje achter de schermen kregen van verschillende attracties. In de techniekkamer van Villa Volta, onder de startbaan van Baron 1898 en over de verboden paden naar het hefblok van de Pagode. Daar hoorden ze of ze een goede inschatting hadden gemaakt over het gewicht. Hoe gaaf is dat!
Dankjewel Ronald Donkers, Gemma Meurs en Sander van de Ven, dat we bij jullie te gast mochten zijn en onze leerlingen deze unieke ervaring hebben geboden. Zij zullen deze dag niet snel vergeten! Dankzij jullie hebben zij misschien wel de inspiratie gevonden om zichzelf te ontwikkelen in de techniek. En hebben zij kunnen ervaren dat er ook in de Efteling een toekomst in de techniek mogelijk is. Het was een fantastische dag!