Onderwijsontwikkelaars aan de slag met het thema Smart Farming
4
min. lezen
Op maandag 21 februari 2022 is er een werksessie georganiseerd voor onderwijsontwikkelaars van Techniektalenten. Zij waren die dag welkom bij Delta Agrifood Business in Bergen op Zoom. Tijdens een inspirerende sessie waarbij er verdieping was op het gebied van Smart Farming zijn er twee projectideeën opgezet voor een reeks lessen voor VMBO leerlingen. Hieronder vind je een korte samenvatting van de geslaagde dag.

West-Brabant Midden

Een werksessie kun je natuurlijk niet anders beginnen dan met koffie en koeken. Omdat er een aantal nieuwe gezichten zijn en het een tijdje geleden is dat we elkaar live hebben kunnen zien starten we met een voorstelrondje. Matthijs van Setten, projectleider en initiator van deze dag, en Patrick ‘t Hart, programmamanager STO regio West-Brabant Midden, geven samen een inleiding op het thema:

We starten bij de basis, het kan nooit kwaad om die eens te herhalen: wat zijn de 4 doelstellingen binnen Techniektalenten? Op interactieve wijze wordt dit samengevat:

1. Verhogen van de instroom van nieuwe leerlingen in het vmbo die kiezen voor techniek

2. Het innoveren van technische en technologisch vormgeven vmbo onderwijs

3. Verhogen van de doorstroom van leerlingen die kiezen voor techniek op mbo niveau

4. De basisvoorwaarden op orde voor sterk en eigentijds techniekonderwijs

Hierna wordt de link gelegd met onderwerpen die veel voorkomen in onze regio: hout, metaal, bouw, transport en technologie, installatietechniek en procestechniek. Dit hebben we binnen Techniektalenten samengevat in de 5 thema’s binnen de regio: Smart Logistics, Smart Mobility, Smart Farming, Energietransitie en Duurzaamheid , Biobased toepassingen in onder meer de bouw.

Vandaag zoomen we in op Smart Farming. Na een pakkende lezing van Rob de Groot van De Groot Agro over alle ontwikkelingen binnen Smart Farming: vanwege onder andere de steeds groter wordende uitdaging om genoeg geschikte arbeiders te vinden, maakt robotica zijn opkomst binnen de agrarische sector.

Op welke manieren raakt dit technologie en wanneer is iets duurzaam? Dat zijn vragen die met het team onderwijs ontwikkelaars en Rob besproken worden. Hierin komen genoeg mooie voorbeelden voor van wat er speelt binnen deze sector en waar er juist nog uitdagingen liggen.

Hoe ziet Rob de toekomst? Rob hoopt dat dit de norm wordt: alle vormen van de agrarische sector op 1 perceel: Agroforesty. Agroforestry is een landbouwsysteem waarbij bomen en houtige gewassen (meerjarige gewassen) gecombineerd worden met akkerbouw of groenteteelt (eenjarige gewassen) of veeteelt op één perceel. Door deze teelten te combineren kan de weerbaarheid van het hele landbouwsysteem worden verhoogd. Agroforestry wordt steeds vaker genoemd als duurzame en innovatieve vorm van landbouw.

Rob sluit af met een statement: “De boeren van de toekomst zijn techneuten.”

Na een heerlijke lunch van Uitstreekend hebben we de onderwijs ontwikkelaars aan het werk gezet. De opdracht luidt: ontwikkel een project/ opdracht voor de leerlingen uit onze regio die aansluit bij het thema “Smart Farming”.

In twee groepen gaan de ontwikkelaars aan de slag met de uitwerking van hun ideeën, opgedaan vanuit de presentatie van Rob. Er worden goede discussies gevoerd en ideeën uitgewisseld. Het thema is gedurende dag echt meer gaan leven.

Aan het einde van de middag worden de twee ideeën gepitcht aan de groep. De jury bestaat uit: opdrachtgever Patrick ’t Hart en de specialist Rob de Groot. Zij hebben de taak om een winnaar aan te wijzen.

De twee groepen hadden een verschillende aanpak, maar beide waren goed uitgedacht. Beide groepen leggen ook mooi de koppeling naar MBO. Techniek en Agro bij elkaar brengen is het doel. Waar de ene groep een mooie uitwerking per stap binnen het project voor Mavo: T&T: industrie en voeding heeft, legt de andere groep juist een mooie basis neer voor een project waarin leerlingen zelf aan de slag gaan met een bedrijfsanalyse.  

Tijdens de nabespreking van de twee pitches ontstaat nog een mooie discussie tussen het afbakenen van een project voor de leerlingen of het juist wat meer vrijlaten van de invulling van de opdracht.

Er worden steeds mooie linken gelegd tussen al opgedane kennis en nieuwe informatie vanuit de werksessie. Conclusie: beide groepen zijn door naar de volgende ronde! Iedereen heeft gewonnen!

Er wordt gekeken binnen de werkgroepen van onderwijsontwikkeling hoe dit verder wordt uitgewerkt. Vanwege de enthousiaste reacties vanuit de groep wordt er daarnaast ook gekeken of en in welke vorm we dergelijke dagen terug kunnen laten komen.

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom