Febronie Stokla is, naast docente Natuur & Techniek (N&T), procesbegeleider van het Munnikenheide College in Etten-Leur en Rucphen. “We hebben dit schooljaar voor een nieuwe structuur gekozen om ervoor te zorgen dat STO landt bij elke school. Er is nu per school één *implementatieteam. Daardoor is er een kleiner team betrokken dan voorheen, toen het nog regionaal was georganiseerd. Taak aan deze teams is om het ontwikkelde materiaal en activiteiten te borgen in het huidige curriculum. Dat betekent overigens niet dat het regionale belang uit het oog wordt verloren, maar wel dat de school zelf meer de regie heeft. De verantwoordelijkheid die ze daarmee krijgen, ervaren de scholen als zeer positief.”
Aandacht voor gedrag op alle niveaus
Programmamanager Patrick ’t Hart schetst de omslag van werkgroepen naar de nieuwe structuur als volgt: “’Onze nieuwe organisatie is ingericht op basis van wat wij noemen ‘het achtje’ (zie bijgevoegde visual), waarbij alle rollen binnen en buiten de school met elkaar verbonden zijn. Een voorwaarde voor succes van de implementatie is bijvoorbeeld dat het middenmanagement van de scholen goed is aangesloten. Zij hebben nu een actieve rol in de implementatieteams. Elke succesvolle verandering wordt voor 2/3 bepaald door het gedrag van elke betrokkene en slechts 1/3 door de inhoud (regels, afspraken, systemen).”
Sanne Ligtvoet is als projectleider Branding en Samenwerking po-vo lid van het programmateam. “We hebben het achtje ook toegepast op de verbinding met het bedrijfsleven. Eigenlijk zie je veel achtjes naast elkaar: vmbo naast po naast mbo naast bedrijven naast gemeenten. “
Febronie: “Bedrijven vragen veel meer om bepaald gewenst gedrag dan alleen vakinhoudelijke kennis bij leerlingen die instromen. Leerlingen hun talenten laten ontdekken, sociale vaardigheden ontwikkelen, creatief denken en flexibiliteit wordt steeds belangrijker. Dat betekent dat er van een docent ook iets anders wordt gevraagd, namelijk veel meer coach zijn naast het overbrengen van vakinhoudelijke kennis .”
Gedragsverandering moet plaatsvinden op elk niveau én het moet gelijktijdig gebeuren. Dat betekent zowel bottum-up als top-down. Het gesprek hierover voeren we met alle betrokkenen aan de hand van onze Praatplaat: “Laten we rollen”. Zowel in de scholen als bij bedrijven reageren ze enthousiast op de plaat. Het bedrijfsleven geeft aan dat ze de houding ‘willen leren’ bij leerlingen belangrijker vinden dan het beheersen van vakkennis. Die kunnen ze in het bedrijfsleven beter en sneller leren dan op school.”
Sanne vult aan: “Niet alleen de vmbo-scholen maar ook het primair onderwijs nemen we mee in deze aanpak. Met het ontwikkelde PO-pakket kan een leerkracht in het basisonderwijs op een laagdrempelige manier W&T onderwijs vormgeven in de school. Er is momenteel een groep ambassadeurs in het po die andere leerkrachten inspireert en tegelijk werken we op bestuurlijk- en managementniveau aan nieuwe verbindingen waardoor meer scholen gaan deelnemen. We noemen in ons verhaal veel verschillende rollen. Bij elke rol hebben we beschreven welk gedrag je mag verwachten van degene die deze rol vervult. ”
Gebruikmaken van de kracht van visuals
Tijdens dit interview liggen de visuals die veelal gebruikt worden op tafel.
Patrick legt uit: “Het gebruik van de visuals maakt het voeren van het goede gesprek vaak makkelijker. We merken dat het gesprek constructief wordt omdat het perspectief hetzelfde is. Als je het eens kan worden over het na te streven beeld of einddoel, is dat een fantastisch vertrekpunt. De basis van succes!”
Febronie, Sanne en Patrick nodigen andere regio’s graag uit: “Wil je meer weten over onze aanpak en ervaringen? Neem vooral contact met ons op via info@techniektalenten.nl.”
*Een implementatieteam bestaat per school uit zeven mensen, te weten: een teamleider, procesbegeleider, decaan, vakgroepverbinder, po-verbinder, bedrijfsverbinder en een mbo-verbinder. Elk lid heeft een andere rol, waarbij de teamleider eindverantwoordelijk is en de procesbegeleider ondersteuning biedt. Een decaan zorgt ervoor dat alle LOB-activiteiten goed geregeld worden.. De PO-verbinders geven presentaties op de basisscholen en nodigen hen uit voor de Techniekcarrousels, het MaakLab en bedrijfsbezoeken. Er is een speciaal PO-pakket samengesteld voor de lessen Wetenschap & Technologie, waar inmiddels 14 basisscholen aan deelnemen, er zijn nog meer scholen die onderdelen van het PO-pakket afnemen. De mbo-verbinder zorgt dat de lijnen met mbo-opleider Curio worden verstevigd, onder andere door vmbo-docenten en mbo-docenten van elkaar te laten leren via diverse workshops. De bedrijfsverbinder staat naast de decaan en vakgroepverbinder en helpt om de juiste bedrijven te zoeken bij de activiteiten. De vakgroepverbinder tot slot heeft als taak om lesmateriaal, activiteiten en projecten te laten landen in het techniekteam. Samen zorgt het implementatieteam ervoor om collega’s mee te krijgen en de producten in te bedden in het curriculum.