Het ligt alweer even achter ons, maar wat was het weer een feest: carnaval. In onze regio Brabantse Wal ook bekend als 'Vastenavond'. Vanuit de werkgroep die een duurzame samenwerking met het bedrijfsleven stimuleert, kwam het initiatief om een bouwclub van de prachtige optochtwagens te betrekken.Β Want zo'n wagen draait, beweegt en schittert erop los.Β
β
We organiseerden een samenwerking met zowel een basisschool als een middelbare school, een pilot. Zo gingen een aantal kinderen van basisschool 'De Kreek' op bezoek bij bouwclub B.C De VlaojestΓ Γ mpersΒ om zo te ervaren welke techniek wordt ingezet bij het bouwen van zo'n wagen. Middelbare scholieren van 't Rijks begeleidden dekinderen van 'De Kreek' bij het knutselen van een voorwerp dat te maken heeft met de optocht en de wagens. Op deze manier werken we aan kennis over welke technieken komen kijken bij het maken van een wagen en tegelijkertijd stimuleren we de betrokkenheid bij dit fantastische feest.Β
Β
Het idee is dat na afloop van deze pilot een plan wordt opgesteld om meer basisscholen, middelbare scholen en bouwclubs hierbij te betrekken.Β We vroegen daarom na afloop aan de betrokken collega's van de scholen alvast naar de eerste reacties.Β
β
Waarom was het leuk?Β
"Kinderen zijn nieuwsgierig. Hoe werkt dat nu? Hoe beweegt de draak? Waar komt de rook vandaan? Wat als het regent? Gaat het materiaal dan kapot? Hoe bedien je dingen? De kennis doen ze direct op in de praktijk. Het betrokken worden bij de ontwikkeling van een bouwwagen geeft kinderen een gevoel van trots bij de uiteindelijke optocht. Het is een beetje van hen..."
Β
"De kinderen zagen een stuk van hun eigen werk terug in de wagen! Zo voelt het ook als hun eigen wagen en ik hoop echt dat dat bijdraagt aan het voortbestaan van de bouwclubs."
Β
"Voor elke basisschoolleerling was er een passende activiteit. Iedereen knutselde, anderen dansten en sommigen bezochten de bouwclub."
β
"De samenwerking met de betrokken partijen ging goed. De bouwclub had een actieve en leidende rol in het project. Het aanbod slootΒ
goed aan bij de leerlingen."Β
Β
β
Wat kon er beter?
"Techniek kan een nog prominentere rol hebben"
Β
Waarom het een vervolg moet krijgen?Β
"Carnaval/vastenavond als een stukje cultuur zorgt voorverbinding. Het is een thema dat vooral ook de basisschooljeugd sowieso aanspreekt en het maakt het laagdrempelig om ze met techniek in aanraking te brengen. Maar ook middelbare scholieren dragen dit stuk cultuur! We vinden het belangrijk dat kennismaken met techniek vooral leuk is. "
Β
Wat was je eigen motivatie?
"De opdracht verbinden met dat wat leeft binnen de school."
β