Van voordeur tot voordeur: fijn en veilig verplaatsen binnen jouw gemeente!
5
min. lezen
Civiele techniek, je hebt er vast wel eens over gehoord. Wat is civiele techniek nou eigenlijk, en waarom is het zo belangrijk? Joost Verschuren vertelt hier meer over en neemt ons mee in het proces van het bouwen van nieuwe woonwijk; ‘’De Haansberg’’ in Etten-Leur.

West-Brabant Midden

De openbare ruimte is overal om jou heen

Joost Verschuren, Projectleider team Civiel en Cultuurtechniek bij de gemeente Etten-Leur vertelt; ‘’Wij als overheid zijn de grootste opdrachtgever in de openbare ruimte. De openbare ruimte is alles wat je tegenkomt als je van voordeur tot voordeur gaat. Deze ruimte moet ontworpen, ingericht en beheerd worden. Hierbij komen wensen vanuit de organisatie, bijvoorbeeld het aanpassen van oude wijken aan meer biodiversiteit en hittestress, het ontwikkelen van een park met speeltuin of zelfs een hele woonwijk. Ook komen er vragen vanuit bewoners. Deze vragen bestaan meestal uit punten waar mensen tegen aan lopen. Denk bijvoorbeeld aan water dat niet wegloopt, of de wens een straat anders in te richten. Het kan ook een renovatie van een voetbalveld zijn. Hier maken we een plan voor, waarbij we rekening houden met diverse kaders. Niet alles is mogelijk, we werken met bepaalde budgetten en landelijke regelgeving. Ook moet er in het nieuwe plan rekening gehouden worden met weersomstandigheden, zeker nu het weer extremer wordt. In de zomer wordt het veel warmer, en de winters worden milder. Regenval kan ineens veel water met zich meebrengen. Dit heeft ook invloed op onze projecten.’’

Van plan tot uitvoering

‘’We maken een ontwerp voor een gebied. Ook gaan we met de bewoners uit de omgeving om de tafel om het ontwerp en probleem te bespreken. De bewoner mag haar mening geven, dit nemen we waar mogelijk mee in het projectplan. Vervolgens moeten we nadenken over de bereikbaarheid, gedurende de uitvoering van een plan. Ligt een straat bijvoorbeeld helemaal open, dan moeten we kijken waar de bewoner haar auto kan parkeren zodat er geen belemmeringen ontstaan. De duur van een project , tussen ontwerp en aanleg, is minimaal 1 jaar. ’’

Joost; ‘’Wat ik zo leuk vind aan dit vak is het project van a tot z uitvoeren in 6 tot 7 verschillende fases. Je begint ergens aan en werkt naar het einde toe. Het is fantastisch om het uiteindelijke resultaat te zien van iets waar je vaak lang naar toe hebt gewerkt’’.

Woningopgave vraagt om hele nieuwe woonwijk

Op dit moment is Joost druk bezig met de nieuwe wijk ‘’De Haansberg’’ die in Etten-Leur wordt aangelegd. ‘’Dit is een project wat heel weinig voorkomt, en dus extra leuk en bijzonder is om aan mee te werken. Woonwijk De Haansberg wordt gebouwd vlakbij het treinstation van Etten-Leur. De Haansberg is verdeeld in verschillende gebieden. In gebieden 1 en 2 wordt gestart met woningbouw, gebied 3 is de locatie van de tijdelijke woonbuurt met flexwoningen. In het stedelijk uitloopgebied blijven de bestaande woningen en functies gehandhaafd.  Er komen ongeveer 1300 nieuwe woningen welke we in een heel groene omgeving willen inpassen.’’

Plattegrond De Haansberg

‘’Aan het begin van dit project moet je natuurlijk gaan kijken waar de wijk moet komen. Er gaat veel onderzoek aan vooraf, denk aan bijvoorbeeld archeologisch en ecologisch onderzoek. Als er bijzondere vondsten van vroeger onder de grond liggen, of als er bedreigde dieren wonen mag hier niet zomaar gebouwd worden. De plek waar nieuwe wijk ‘’De Haansberg’’ komt is momenteel nog een weiland. Ook moeten er vergunningen aangevraagd worden. We moeten kijken naar de groeninrichting waarbij je rekening houdt met dieren, insecten en ziektes, en wat voor bomen je plant in dit klimaat. Dit doen we met woningbouw, groencollega’s en andere partijen die groen hoog in het vaandel hebben staan.’’

De Haansberg wordt een groene en duurzame wijk. ‘’We moeten de ontwikkelingen richting de toekomst in de gaten houden en out of the box denken. Wat vroeger vreemd was is nu heel gewoon. We werken bijvoorbeeld voor deze wijk met het STOMP-principe, de voetganger komt eerst, vervolgens de fietser, dan het openbaar vervoer, flexauto’s en als laatste de particuliere auto. Zo komen de parkeerplaatsen in deze wijk niet bij de huizen maar op een andere plek waar alle auto’s geparkeerd zullen worden. De bewoner moet dan misschien 100 meter naar haar auto lopen, maar dit is wel duurzamer en geeft meer ruimte voor spelen en groen rondom de woningen. Hierdoor zullen mensen misschien sneller de fiets pakken. Ook werken mensen meer thuis waardoor de auto sowieso minder gebruikt zal gaan worden. Met de inrichting van de openbare ruimte heb je ook effect op het welzijn van mensen. We willen meer bankjes plaatsen buiten, hier kunnen mensen elkaar ontmoeten en met elkaar in contact komen’’.

‘’Wanneer de bouw begint starten we met riolering, bouwwegen, het aanleggen van waterleidingen, stroom- en datakabels. Na afronding van de woningbouw wachten we 1 à 2 maanden (totdat de bewoners zijn verhuisd) met de definitieve bestrating, anders wordt deze kapot gereden en dat is zonde.’’

‘’Bij dit project is er ook weer veel contact met omwonenden. Zij kunnen wel in hun huizen blijven wonen, maar deze bewoners moeten wel op de hoogte worden gebracht van wat er om hen heen gaat gebeuren. Zo gaan we een rotonde bouwen die naar de wijk leidt, daar komen ook de bushaltes. De bewoners maakten zich zorgen dat als er meer mensen wonen deze bushaltes overlast geven, in verband met fietsen die tegen het hek aan zouden komen staan. Hier hebben we serieus naar gekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat we de bushaltes aan de andere kant van de toekomstige rotonde kunnen plaatsen. Het sociale aspect tijdens deze projecten is ontzettend belangrijk!’’

‘’Etten-Leur heeft nu ongeveer 47.000 inwoners. Wanneer de nieuwe wijk ‘’De Haansberg’’ af is heeft Etten-Leur 50.000 inwoners. We willen in de nieuwe wijk 1300 woningen bouwen. Op dit moment moeten we ook 100 spoedzoekers huisvesten. Dit zijn mensen die om verschillende sociale redenen snel een woning nodig hebben. Dit gebeurt in woonunits, een soort van tiny houses. De eerste mensen moeten voor het eind van 2024 de sleutels krijgen.

‘’Wat veel mensen niet weten is dat civiele techniek zo ontzettend veelzijdig is. Je werkt projecten van begin tot einde af. Ook komen er heel veel disciplines bij kijken: van riolen, wegen, dijken en spoorlijnen tot speeltuinen, parken, windmolens en ontmoetingsplekken buiten. Je hebt veel contact met verschillende instanties, en je moet echt je creatieve brein gebruiken. Je werkt met en voor mensen aan een groter geheel: het fijn en veilig kunnen wonen en verplaatsen in een gemeente. De oorspronkelijke opleidingen zijn technisch gericht, terwijl dit de definitie van civiele techniek niet helemaal dekt.’’

Kom je graag in contact, of wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met: lerenenwerken@de6gemeenten.nl

Meer informatie
Contact BW
Contact WBM
created by Bigbooom