Bij het maken van de plannen voor de nieuwe subsidieperiode betrekken we daarom ook de leerlingen. Donderdag 11 april hebben we met leerlingen uit zowel het basis- als voortgezet onderwijs nagedacht over techniek.
De eerste opdracht was: Schrijf alle woorden op die bij jou opkomen als je denkt aan techniek! De leerlingen hebben dit ingevuld in een woordenwolk. Energie: wat bedoel je daarmee? "Ik krijg energie als ik aan techniek denk, maar energie komt ook voort uit zonnepanelen, dat is ook techniek." "Techniek is knutselen, maar dan met metaal of hout." "Doe mij maar altijd techniekles, beter dan 'gewone' les, ik ben graag bezig." Door met de leerlingen in gesprek te gaan, hebben we een helder beeld gekregen bij de woorden op papier, leuk om te zien en te horen hoe bij dezelfde woorden andere interpretaties worden gedaan.
Na de schrijfopdracht kwamen we met elkaar in beweging. De stoelen mochten aan de kant. Op de vloer waren twee vakken: eens en oneens. Aan de hand van stellingen hebben we aan de leerlingen gevraagd hoe ze tegen ouderbetrokkenheid aan kijken. Een aantal stellingen die voorbij kwamen:
Daarna was het alweer tijd voor de laatste opdracht, met een tweede glaasje fris en koek, tekenden de leerlingen hun ideale techniekles: hoe zou jij het liefste met techniek bezig zijn? In school/ buiten de school? Welk onderwerp? Hoe ziet het eruit? Waar ben je dan mee bezig?
De stellingen zorgden voor interessante gesprekken en de tekeningen voor mooie inzichten, de resultaten zie je terug in de Babbels in Beeld tekening.
Bedankt aan alle leerlingen voor de inspiratie en input!